Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Lahad Datu : Perkembangan Terkini (10 Mac 2013)

Mar 11, 2013

Lahad Datu : Perkembangan Terkini (10 Mac 2013)


Assalammualaikum....
 
 
Perkembangan di Lahad Datu pada 10 Mac




KUALA LUMPUR: Hari Keenam Ops Daulat menyaksikan satu kematian serta penahanan beberapa orang yang disyaki mempunyai kaitan dengan penceroboh Sulu di Sabah. Berikut adalah perkembangan di Lahad Datu pada 10 Mac:

- Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata dua anggota pasukan keselamatan telah cedera ditembak peceroboh dalam satu kejadian berbalas tembakan di Tanjung Batu.

- Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar kemudiannya berkata kedua-dua anggota pasukan keselamatan yang berusia 25 tahun itu telah dibawa keluar dari kawasan operasi dengan helikopter polis dan ditemani oleh seorang pegawai perubatan Angkatan Tentera Malaysia.

- Ismail juga berkata seorang remaja lelaki berusia dalam lingkungan 12 ke 15 tahun ditembak mati manakala seorang lelaki dewasa cedera di bahagian kakinya apabila anggota keselamatan Malaysia menembak sebuah belukar di Kampung Sungai Bilis pagi ini.

- Ismail berkata polis telah menahan dua lelaki dan tiga wanita di Kampung Sungai Bilis untuk siasatan.

- Di Semporna pula, polis telah menahan enam orang dewasa yang dipercayai ada kaitan dengan penceroboh Sulu, dalam dua kejadian yang berasingan.

- Polis juga menahan 33 suspek yang dipercayai melindungi dan terlibat secara langsung dengan pengganas Sulu dan turut disyaki menyalurkan maklumat keselamatan kepada mereka, di Kampung Pinggir Bakau.

- Sementara itu, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata Kerajaan Malaysia akan memastikan tidak ada seorang pun penceroboh militan di Lahad Datu, Sabah terlepas. Sebaliknya, mereka akan ditembak mati atau ditangkap hidup-hidup untuk dibicarakan mengikut undang-undang Malaysia.

- Juga, sekumpulan wartawan dan jurugambar menempuh pengalaman mendebarkan apabila terserempak anggota militan bersenjata ketika membuat tinjauan di Kampung Tanjung Labian, Felda Sahabat.

- Wartawan dari pelbagai syarikat media itu berlari bersama penduduk yang secara tiba-tiba keluar dari tempat persembunyian dan bertempiaran meninggalkan kampung itu ekoran terdengar empat das tembakan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag