Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Cleft: Pemakanan selepas Pembedahan Lelangit

Sep 18, 2011

Cleft: Pemakanan selepas Pembedahan Lelangit

Bagaimana pemakanan Hazim setelah pembedahan lelangit dilakukan ?

Selepas selesai pembedahan membetulkan lelangit. Hazim terpaksa ditahan diwad ICU selama 24 jam ini kerana Hazim mengalami komplikasi paru-paru. Sepanjang berada di ICU irma hanya dibenarkan melawat Hazim bukan menemaninya.

Alhamdullillah, sepanjang di ICU hazim berada dalam keadaan stabil dan dibenarkan pulang ke Wad keesokkan harinya. Di wad Hazim dibenarkan makan dan minum seperti biasa .

Bagi penyediaan makanan Hazim, Irma dinasihatkan untuk memberi Hazim minum air masak selepas minum dan makan ini bertujuan bagi mengelakkan terjadinya jangkitan kuman pada luka pembedahan tersebut. Irma juga digalakkan memberikan hazim ais-cream untuk memberikan kesan kebas pada jahitan lelangit seterusnya mempercepatkan proses pemulihan luka jahitan.

Bentuk makanan yang dibenarkan?.

Hazim dibenarkan untuk makan sebarang bentuk makanan tetapi makanan tersebut mestilah lembut seperti bubur dan bijirin . Irma juga akan pastikan makanan Hazim telah betul-betul sejuk kerana makanan yang panas boleh memudaratkan jahitan lelangit hazim. Ada juga beberapa ketika Irma terlewat menyediakan makanan Hazim. Dalam keadaan ini Irma akan campurkan beberapa ketul ais dalam makanan Hazim.

Irma hanya memberikan hazim makanan pejal (finger food)  selepas Irma yakin bahawa lelangit hazim telah sembuh sepenuhnya. Iaitu kira-kira sebulan selepas pembedahan. 

p/s:  Bersama-sama kita doakan semoga Adik Faris selamat menjalani pembedahan lelangit esok.( 20 Sept 2011) Setelah tertunda beberapa kali sebab masalah kesihatan. Semoga kali ni tiada lagi halangan yer sayang. amin.

3 comments:

  1. Irma,

    alhamdulillah, syukur tengok anakanda hazim sihat walafiat. jangan lasak2 sgt ye hazim

    ReplyDelete
  2. Makanan pejal cmne ye sis ??

    ReplyDelete
  3. Start mnum botol susu agk2 ble ya?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag