Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Peralatan Penyusuan Bayi Kleft

Jan 5, 2010

Peralatan Penyusuan Bayi Kleft

Penyusuan bayi merupakan cabaran paling utama bagi ibu bapa yang mempunyai anak Kleft. Pengalaman Irma menyusukan Hazim banyak mengajar Irma erti kesabaran. Coz we can't simply place a bottle in the their mouth and let them drinking like a normal baby remember ya...... Bayi cleft tidak boleh menyusu menggunakan botol/puting susu biasa atau cara penyusuan susu ibu biasa sebab bayi tidak boleh sucking dengan baik. They need special(bottle,niples). Kat bawah ni contoh botol dan puting yang Irma gunakan. Sebelum Hazim menjalani Operation.


Puting botol jenis Ortodontic (sumber CLAPAM)

Botol softplas berserta feeder jenis sudu (sumber CLAPAM)


Perlu diingat semasa proses penyusuan kedudukan bayi perlu ditegakkan sedikit bagi memastikan susu tidak mengalir masuk ke dalam telinga. Pada permulaan bayi mungkin mudah tersedak dan susu memasuki rongga hidung tapi jangan risau kerana itu adalah proses normal lama-kelamaan bayi akan pandai mengawalnya.

Jangan terperanjat jika bayi anda perlu tinggal lama dihospital kerana terdapat juga sesetengah hospital tidak membenarkan ibu bapa discaj anak mereka sehingga pihak hospital berpuashati dengan cara penyusuan yang diberikan.

Kenapa perlu menggunakan special feeder ?????

  • Bayi yang dilahirkan cleft lelangit kurang daya sucking menyebabkan bayi memerlukan tenaga yang banyak untuk menyusu.
  • Biasanya botol utk bayi cleft  teksturnya lembut. Ini membolehkan si ibu memicit botol untuk mengawal pengaliran keluar susu tersebut.
  • Penggunaan puting ortodentik dapat mengawal bayi daripada tersedak kerana kedudukan lubang putingnya yang berada di atas lidah tidak seperti  puting susu biasa.
Peralatan penyusuan bayi cleft boleh daripada CLAPAM .

3 comments:

  1. Salam Ir...akhirnya ko tinggalkan jejak jugak kan untuk aku jejaki ko...thanks dear...

    well...baru aku tahu..condition anak ko...

    btw....be strong mum k

    ReplyDelete
  2. nice blog
    good info
    saya ikot blog awak hehehe
    tak ikot saya pon takper
    setiap pemberian jgn harapkan pembalasan
    *wink*

    teruskan perjuangan...itulah dia IBU...

    ReplyDelete
  3. Hi.. Boleh saya bertanya bagaimana saya nak beli botol susu babe solfplas.. Cauce me from melaka tq..and dis is my contact number 0136004860 Danish.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag