Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Menyusukan Bayi Cleft

Jan 13, 2010

Menyusukan Bayi Cleft

Bila baca blog kawan-kawan terutamanya dari Susuibu.com rasa terpanggil plak nak share pengalaman irma direct BF Hazim, tentu ramai tak tahu atau tertanya-tanya mcam mana nak BF bayi cleft kan...kan..... emmmm..... betul ke? entah-entah Irma sorang je yang tak tahu. walau pun .......
Sebenarnya bayi yang dilahirkan dengan cleft bibir boleh direct BF seperti biasa walaupun sebelum pembedahan dilakukan. Berbeza dengan bayi yang dilahirkan dalam keadaan cleft lelangit kerana mereka agak sukar untuk direct BF (kurangnya daya sucking) tetapi itu semua bergantung keadaan bayi tersebut. Dalam sesuatu keadaan yang berbeza keinginan dan pengalaman ibu adalah penting. Tak salah kita 'try and error' daripada tidak mencuba langsung. Percayalah kepada gerak hati sendiri. Insya Allah, Allah sentiasa menolong hamba-Nya. Irma bukan pakar laktasi yang boleh memberi panduan dan tunjuk ajar bagaimana untuk BF bayi. Apa yang dikongsi adalah berdasarkan pengalaman Irma sendiri.
2 kaedah yang biasa Irma gunakan bagi menyusukan Hazim ialah football Hold & Cradel Hold. Tapi Irma prefer football hold coz rasa lebih selesa. Hazim pun tak mudah tersedak.
Kaedah Football hold Duduk di atas sofa / tempat tidur . Letakkan bayi dibawah lengan dengan keadaan bayi berbaring. Boleh gunakan bantal atau 'nursing pillow' untuk membantu menyokong kedudukan bayi. letakkan kepala bayi ditangan Anda (pada sisi yang sama dengan payudara yang digunakan)dan badan bahagian atas bayi berada diatas tangan anda. dengan cara ini anda dapat mendorong kepala bayi ke arah areola (lingkaran gelap di sekitar puting) ke dalam mulut mereka. Kaedah ini juga biasanya, digunakan oleh ibu-ibu yang melahirkan anak secara ceasarean.

Football Hold

Kaedah Cradel (tradisional) Dalam kaedah cradle (tradisional), Ibu berada dalam keadaan duduk. Satu lengan mendukung bayi atau kepala bayi berada di linkungan siku dan tangan terbuka berada dipunggung bayi bagi menyokong kedudukan bayi, perut bayi berada mengadap ibu. Ibu juga boleh menggunakan bantal dengan meletakkan dipangkuan bagi keadaan yang lebih selesa.
Cradle Hold (tradisional)
Jangan lupa sedawakan bayi selepas setiap kali penyusuan OK. Selain daripada itu Irma juga menggunakan pam penyusuan. Ingat walaupun anak kita dilahirkan tidak dalam keadaan sempurna tetapi jangan sesekali nafikan hak dia terhadap susu ibu. banyak cara/ kaedah yang boleh digunakan bagi memastikan anak mendapat bekalan susu ibu.

1 comment:

  1. Salam,
    Bole Sy tau Lps surgery berapa lama baby Bole direct bf again?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag