Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Cleft : Tips Sebelum Pembedahan

Feb 25, 2013

Cleft : Tips Sebelum Pembedahan


Assalammualaikum......

Selamat Pagi u olls, dah lama kan Irma tak bercerita tentang cleft....
So hari ni Irma nak berkongsi sedikit tips, persediaan sebelum menjalani pembedahan
harap dapat dijadikan sebagai sedikit panduan kepada ibubapa diluar sana....

Sebenarnya, kerap juga Irma dihujani email...
wah.... ayat dihujani email ni macam artis lah pulak kan...
Okey kalau dibuat statistik secara kasar...dalam sebulan sekurang-kurangnya irma akan dapat 3 hingga 5 email bertanyakan tips untuk menjaga anak yang akan menjalani pembedahan.
Alhamdulillah, setiap pertanyaan dan perkongsian Irma berjaya jawab walaupun lambat...
maaf yer..korang ,

Tips yang Irma kongsi ni, Irma bagi dalam bentuk point jer lah yer,..senang korang nak faham..

  • Pastikan anak betul-betul sihat, sekurang-kurangnya seminggu atau 2 minggu sebelum pembedahan dijalankan. Maksud sihat di sini ialah tak demam, batuk, selsema dan sebagainya.

  • Kalau anak korang ada mengidapi sebarang penyakit...contohnya asma, tolong beritahu doktor...atau nurse. jangan nak sorok-sorok pulak tau...sebab dia akan mendatangkan masalah.Contohnya Hazim, dia akan ada masalah pernafasan setiap kali nak cabut tiub pernafasan dari mulut dia.Perkara ni Irma kesan masa mula-mula dia menjalani pembedahan bibir. So untuk pembedahan seterusnya, Irma akan cerita masalah ni dengan doktor.

  • Okey.... Irma tahu kebanyakkan ibubapa akan menggunakan puting susu semasa memberi susu kepada anak mereka. so...sila pastikan seminggu atau  minggu sebelum pembedahan latih anak korang menggunakan spoon feeder.. kenapa???? sebab utama selepas pembedahan anak tidak akan dibenarkan menggunakan puting susu langsung. Peggunaan puting susu selepas pembedahan boleh beri tekanan kepada bekas pmebedahan so kemungkinan pembedahan akan terbuka semula tu ada.... So jangan nak mengada-ngada yer... Banyak kes terjadi jahitan tempat pembedahan terbuka semula. Kesian lah kat anak korang... bukan lama pun, dah sembuh nanti boleh guna puting susu biasa semua.

  • Ada jugak yang bertanya tentang buaian. Biasalah sesetengah baby akan ada masalah untuk tidur, mesti nak masuk dalam buaian juga. Irma ada terbaca satu blog yang doktor benarkan ibubapa bawa buaian kedalam wad. Hospital mana, Irma tak ingat pulak. So cubalah korang berbincang dengan pihak hospital sama ada boleh bawa buaian atau tidak. Hazim dulu pun macam tu. Apa yang Irma buat... Irma latih hazim tidur tanpa buaian seminggu sebelum pembedahan. Alhamdulillah okey.

  • Ikut arahan doktor, biasanya doktor akan suruh anak kita berpuasa sebelum jalani pembedahan.. hah, yang ni jangan ambil mudah.... biarlah anak korang menangis kelaparan.... daripada pembedahan tertunda. Okey, kat sini tips yang boleh Irma bagi... contohnya Doktor akan beritahu pukul 3.00 pagi last boleh minum susu atau makan, dan pukul 5.00 pagi last boleh minum air masak. So korang bagilah makan atau susu pada anak tu sebelum pukul 3.00 pagi dan minum air masak sebelum jam 5.00 pagi. Kalau anak tengah tidur kejutkan... paksa dia menyusu atau makan.... sama macam kita berpuasa jugak lah kan... perlulah bersahur.

  • Pakaikan anak dengan pakaian yang bersih... kalau tak mandi pun...lap-lap dengn air suam... biar dia segar sebelum pembedahan. 

  • Biasanya, ibu atau bapa akan mengiringi anak sehingga ke bilik pembedahan (OT). Banyak-banyak berdoa semoga pembedahan berjalan dengan jayanya.

Sekian, Untuk tips selepas pembedahan Irma akan share pada entry yang lain yer....


Salam Sayang,
Irma  Ruhani.

3 comments:

  1. Salam perkenalan irma....blog irma banyak membantu akak buat panduan akak menjaga baby yg istimewa ini....akak baru bersalin...mmg zero pengetahuan penjagaan baby clef ni.....dgn panduan blog irma akak bersyukur sangat2.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag