Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Pink Eye....

Jun 17, 2011

Pink Eye....

Salam Jumaat....,
lama dah tak menjengah ke sini....
ada yang rindu ker.......hehehe
banyak perkara yang perlukan perhatian ..... so sorry sangat2 kpd yang menanti entry terkini dan juga email2 yang tak berjawab sekian lama.
Hari ni merupakan hari pertama Irma bekerja semula selepas hampir 2 minggu mc... teramatlah boring duduk di rumah tanpa dapat melakukan sebarang aktiviti selain makan + tido+ makan + tido dan tido lagi....
huh, bunyi macam seronokkan.... memang seronok kalau kita hanya perlu menjalani keadaan  tersebut sekadar untuk 1 atau 2 hari tapi akan menjadi tension bila kita perlu menjalaninya selama hampir 2 minggu....

sebenarnya Irma kene jangkitan mata . biasa orang sebut sakit mata.... asalnya cuma sakit mata biasa tetapi disebabkan Irma mengalami alahan pada ubat yang dibekalkan ia menjadi semakin teruk dan mata irma dilitupi selaput menyebabkan mata membengkak dan berair.   Penyakit ni dipanggil Trachoma Conjunctivitis.
sepanjang tempoh ni Mata Irma terlalu sensitif terhadap cahaya dan Irma perlu sentiasa memakai cermin mata hitam.Dalam tempoh ni juga Irma seperti orang buta. nak makan tak nampak, nak membaca, menonton semua terbatas, nak berjalan pun  teraba-raba..... tak dapat nak bayangkan kalau Irma perlu menjalaninya seumur hidup. 
Huhu... masa ni baru terasa betapa nikmatnya kurniaan mata kepada kita....
dalam tempoh ni juga Irma dah jalani 2 kali rawatan membuang selaput mata....dan mengambil suntikan radang mata.

kesemua ubat-ubat ni masih perlu Irma teruskan hingga rawatan susulan minggu hadapan. 5 jenis ubat titis dalam mata dan 3 jenis ubat makan.

Alhamdulillah mata Irma semakin ok. cuma pandangan masih belum jelas sepenuhnya. Menurut Doktor ia mengambil masa 6 minggu untuk pemglihatan pulih sepenuhnya.

ps:
Kepada sesiapa yang mencari doktor pakar mata area bangi, putrajaya. Irma cadangkan ke Klinik Mesra Bangi (Pusat Pakar mata) di Seksyen 4. Doktornya adalah yang terbaik kos rawatan pun berpatutan.

setakat ini dulu.....

7 comments:

  1. Alhamdullilah dah ok :)

    Klinik yang area masjid tu ke Irma?

    ReplyDelete
  2. anak-anak i pn br pas kena sakit mata...

    ReplyDelete
  3. Rina: Clinik Mesra kat Seksyen 4 Tambahan.
    Abg Nik: Irma pun berjangkit dari Dina. Biasalah budak2 kat taska.

    ReplyDelete
  4. As-salam..

    Ingat lagi x anda pernah menyertai cabaran ipad di MySuperKids? Kali ni cabaran berkumpulan. Kita dlm kumpulan E. Boleh semak nama anda di MySuperKids. Utk cabaran kali ni perlu buat entri ttg kelahiran. X semestinya kelahiran anak, mcm² btk kelahiran pon boleh mcm azam baru ke.

    Ni link entri sy utk cabaran tersebut: Tarikh Harini Penting!

    Jomlah. Tarikh tutup 8 julai.

    ReplyDelete
  5. AnonymousJune 30, 2013

    sy dah pegi knik ni 4 hr lps. anak sy mengalani pendarahn mata. 5 minit je rwtan + ubt rm250. tp penyakit msh blm reda. mata dah berjgkit ke sebelah dan start bengkak. dkte srh dtg 10 hr lg. sy x tau nak jmpa skrg atau kn tggu appinmt. cemane ye?

    ReplyDelete
  6. Saya pernah pergi ke klinik ini untuk rawatan jangkitan mata. Saya diberi banyak ubat eyedrop ( about 4 different types) +vitamin E and some other supplements. Total medication cost: rm210 . Consultation: rm50 for less than 10 mins of consultation. Dr yang bertugas hari tu ada title Dato' . But i think he was a rubbish doctor. He had very poor history-taking skills. Asyik cut off apa yg saya tgh cakap, and he wouldn't finish. I thought he was really rude for doing that Lagi satu, dia mumble. I couldnt understand what he was saying because of that. And bila saya suruh die repeat, dia marah plak. Very wtf! Im sorry I ever went there.

    ReplyDelete
  7. Saya mengalami jangkitan conjuctivitis selama hampir 2 minggu lamanya. Sebelum itu saya sudah berjumpa dengan seorang dr pakar mata di kajang tapi mata saya tidak juga sembuh.ianya merah berair dan gatal...kawan memberitahu saya agar berjumpa dengan Dato dr Johari di klinik mesra..beliau seorang yg perihatin dan explanation yg diberi tentang penyakit mata saya amat saya puashati.Saya diberi 5 jenis ubat titis dan some supplements..masuk hari ke tiga mata saya sudah nampak perbezaan kearah sembuh..Terima kasih pada Dato dr Johari yang telah merawat mata saya yg chronic ini dengan charged rawatan sebanyak rm220 sahaja selama 30 min consultations..Saya definately akan ke klinik ini lagi dimasa akan datang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag