Get Widget
Kisah Dina & Hazim

Sep 13, 2011

Resepi : Sambal Goreng Nyai Yah

Peristiwa ni berlaku pada mlm raya kedua. ...
Sedang kami sibuk menyiapkan bahan-bahan untuk membuat sambal goreng....
(masakan jawa) sangat famous terutamanya dikalangan keluarga besar kami. Biasanya Ia menjadi menu wajib kami di pagi raya. Tapi kali ni kami siapkan untuk dibawa pulang ke kampung. Emak kata sebagai juadah kunjungan ke rumah Pak Long.

Masa tengah sibuk-sibuk buat preparation tu tiba-tiba jer Abang Iwan offer resepi Sambal Goreng Nyai Yah. Dia kata sambal goreng nyai Yah ni sedap...ramai orang suka.....

"Ko nak resepi sambal goreng tak Ir ?"

" nak....nak"

"nah... ko translate sendiri..."
"lepas ni gerenti semua orang cari sambal goreng ko..."

sambil menghulurkan sehelai kertas
 
huluran kertas Irma sambut dengan perasaan berbunga-bunga...
masa tu dah berangan dah... lepas ni mesti En. Hubby puji-puji hehe
 
hah, sekali Irma tengok ....
 
 
patutlah Abg Iwan Kata sedap ...
Tulisan jawi semua, Abang Iwan kata resepi ni nyai Yah tulis sendiri..
 
so Irma dengan gagahnya cuba translate resepi....memang terkial-kial lah masa nak transalate tulisan jawi tu sebab ejaan lama...
 
ermmmmp... boleh terima tak alasan ni ?
 
Masa translate tu  abah senyum jer... tengok anak perempuan dia terkila-kial membaca jawi.
 
kalau masa sekolah dulu confirm dah kene denda baca kitab ( istilah yg digunakan untuk buku-buku sekolah agama) sampai lancar...tak kira lah pukul berapa pun.
pernah dulu masa Irma sekolah agama darjah 1, (umur masa tu dlm 8 tahun) Irma masih lagi tergagap2 baca kitab.  bila Abah dapat tahu jer 
mlm tu jugak kene baca jawi sampai lancar... sampai sekarang tak boleh lupa peristiwa tu...huhu
 
cuma kali ni alasan yang Irma berikan pada  Abah
 
 Nyai Yah tulis guna pensil pastu ejaan lama tu yang terkial-kial tu... . sebenarnya masa tu cover malu kat Dina sebab Mama dia dah tak pandai  lancar baca jawi.
 
Malu nyer dengan Dina
 
so..utk u olls tersayang... ni Irma dah translate resepi tu.. so bolehlah cuba yer..
(Kalau rasa nak baca yang tulisan jawi tu...enlarge jer gambar kat atas tu yer)
  • 500g hati  (direbus) dipotong-potong goreng
  • 500g paru (direbus) dipotong-potong goreng
  • 8 keping tempe dipotong-potong goreng
  • 8 keping tauhu dipotong-potong goreng
  • 500g udang basah dibersihkan goreng jangan terlalu kering
  • 100g udang kering ditumbuk halus
  • 1 kg santan
  • 100g lada kering digunting macam bunga rampai - dibuang biji
  • 2 btg serai dimayang halus
  • lengkuas sebesar ibu jari dicincang halus / ditumbuk
  • halis sebesar ibu jari dicincang halus / ditumbuk
  • belacan sebesar ibu jari
  • asam sebesar ibu jari
  • gula secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • serbuk perasa
  • Bawang besar 5-6 biji dimayang
  • Bawang putih 5-6 biji dimayang

cara masak:
  1. panaskan minyak, masukkan cili kering, bawang besar dan bawang putih, lengkuas, serai goreng hingga naik bau.
  2. kemudian masukkan bahan-bahan yang telah digoreng tadi spt tempe, tauhu, paru, hati, udang basah
  3. kemudian masukkan air perahan asam jawa dan belacan masukkan gula, garam, serbuk perasa dan santan pekat. kacau sehingga rata
  4. masak dengan api perlahan.
selamat mencuba yer kawan-kawan .

Gambar Aidilfitri 2011

Salam semua,

Alhamdulillah, Irma dah habis exam. So boleh lah berblogging dengan aman.... sebelum masuk semester baru.

Ada yang tertunggu cerita  Aidilfitri dari kami ke?...(haha.. mode perasan diva)

utk warming-up, jom kita cuci mata dengan aksi gedik-santai Dina dan Hazim dulu k.

Kita mulakan dengan gambar...............
Hazim ready nak pergi solat Aidilfitri
Tiap masa ikut atuk gi Masjid.
Malam raya pun ikut Tok Abah bertakbir...
Biasalah cucu Tok Imam.
muka serius sebab kene marah dengan Mama.


pastu menangis, tak tahan sebak...
Biasalah Dina ni touching sikit kalau kene marah.

Kenapa lah budak dua orang ni merangkan pulak...
Nak jadi baby ker?


Hazim sangat suka bermain dengan balang kuih...


Idea Dina minta Irma snap gambar depan cermin, huhu

Sibuk suruh mama snap gambar mereka berdua.
Alahai buah hati mama...


dan yang terakhir gambar family besar kami...
2 tahun sekali jer kami dapat bergambar macam ni.
Tahun depan, Insya Allah kami akan beraya di Parit Buntar dan Mama Lin akan beraya di Terengganu.

Kesian kat Tok Abah n nenek. huhu...

Sep 6, 2011

Aidilfitri 1432

Salam U olls,
Rasanya tak terlambat lagi Irma sekeluarga mengucapkan

"Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Batin."

kepada semua yang mengenali Kami tak kira dimana berada.

Cerita sambutan Aidilfitri kami akan menyusul kemudian, Insya Allah banyak yang ingin dikongsi disini.
Maklumkan Dina dan Hazim dah besar.... banyak peristiwa yang ingin Irma coretkan buat kenangan mereka apabila dewasa kelak.
Gambar-gambar sepanjang Syawal ni pun masih lagi tersimpan di dalam kamera, tak bersekempatan lagi nak upload.
Buat  masa ini Irma nak fokus pada exam hujung minggu...
pastu nanti Irma cerita sambutan Syawal kami satu-persatu yer....
Ok. jumpa lagi nanti.
bye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag