Get Widget
Kisah Dina & Hazim: Cleft baby and pacifier

Mar 17, 2010

Cleft baby and pacifier

Sejauh mana penggunaan Pacifier (puting kosong) @ soother sesuai bagi bayi yang dilahirkan dengan kleft bibir dan lelangit. Secara kesihatannya penggunaan pacifier amatlah tidak digalakkan kerana lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Diantaranya : Keburukan
  1. Jika bayi anda dilahirkan dengan cleft lelangit, akan menyebabkan bukaan rekahan lelangit menjadi lebih luas, ini akan menyukarkan proses pembedahan dilakukan.
  2. Pertumbuhan gigi menjadi tidak sekata dengan erti kata lain gigi bayi akan jongang.
  3. Terdapat juga kajian mengatakan pacifier boleh menyebabkan Simdrom Kematian Bayi Mengejut (SIDS) kerana bayi yang tidur dengan pacifier terganggangu oleh refleks menghisap susu.Kita juga pernah dikejutkan dengan berita bayi mati maut tertelan putting di dalam Harian Metro akibat kecuaian pengasuh.

Kebaikan

  1. Terdapat sebilangan pakar pertuturan menggalakkan penggunaan pacifier kerana ia akan melatih otot lidah dan disekitar mulut untuk percakapan terutamanya untuk bayi kleft.
  2. Pacifier boleh menenangkan bayi yang sedang menangis kerana reflexs semulajadi bayi yang ingin menghisap susu iaitu ‘sucking reflex’ atau ‘rooting reflex ‘.

so... terpulang pada diri. Hanya anda yang tahu apa yang terbaik untuk anak anda.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnag